W tej lekcji pokażę Ci metody w Javie.
Po lekcji dotyczącej tablic, czas na metody. Wraz z metodami zaczynamy już ciekawsze rzeczy w Javie. Metody to struktury, które będą Ci towarzyszyć tak długo jak długo będziesz pisać testy automatyczne, bo każdy test to tak naprawdę… metoda.
Metody mogą nam służyć do opakowania jakiejś wydzielonej części kodu, którą powtarzamy np. w kilku różnych testach. Robi się to po to, żeby nie pisać nadmiarowego kodu (unikamy powtórzeń) a także dlatego, że łatwiej nam będzie później utrzymać testy w przypadku zmian. Druga korzyść jest taka, że mamy mniejsze pole do pomyłek – jest tylko jedno miejsce, jedna metoda, w której mogliśmy coś niechcący zepsuć, zamiast np. 50 w których robimy to samo.
Metody w Javie mogą nam coś zwracać, np. liczbę albo tekst. Mogą też nie zwracać nic, jedynie wykonywać jakąś akcję – wtedy zamiast typu zwracanego podajemy słówko “void” przed nazwą metody. Metody mogą mieć również parametry – to jest świetne rozwiązanie np. gdy chcemy różny zestaw danych podstawiać do jednego wzoru. Pokazuję to na filmie w metodzie obliczającej pole trapezu odpowiednie dla podanych długości podstaw i wysokości.